نکته و مطلب آموزشی در مورد ویندوز ۸ (قسمت سوم- از 21 تا 30 )
 
خدمات کامپیوترعلم و ادب
دنياي امروز!

21-      ورود خودکار به اکانت خود

هشدار: با انجام این قسمت اکانت شما امتیاز Admin بودن خود را از دست خواهد داد.

 

حتی با وجود آنکه صفحه قفل را پاک می کنید ولی هنوز مجبورید با هربار اجرای مجدد سیستم، به صورت دستی وارد اکانت خود شوید. می توانید این مسئله را نیز به سرعت برطرف کنید. برای این منظور باید از همان تکنیکهای موجود در نگارشهای قبلی ویندوز استفاده کنید.

کلید Windows را نگه داشته و R را فشار دهید. حال عبارت 'netplwiz' را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید تا کادر مکالمه User Accounts را باز کنید.

کادر Users must enter a user name and password to use this computer را پاک کنید و بر روی OK کلیک کنید.

حال یوزرنیم و پسورد اکانتی را تایپ کنید که می خواهید از این به بعد بطورخودکار با آن وارد سیستم شوید و بر روی OK کلیک کنید. حال سیستم خود را restart کنید. اینبار باید مستقیما وارد صفحه Start شوید.

 

22-      جایگزین کردن منوی Start

 

اگر هنوز ابزارهای پیمایشی و جستجوی ویندوز 8 در دسترس شما نمی باشند و دلتان برای منوی Start تنگ شده است، می توانید برنامه ViStart را نصب کنید.

این برنامه رایگان است کافی است آن را دانلود و با دقت نصب کنید ولی برنامه Setup یک نسخه تجاری Trail یک پاک کننده رجیستری را نصب خواهد کرد مگر اینکه شما مانع نصب آن شوید.

هنگامی که این برنامه نصب شد، دکمه قدیمی Start به همان مکان خود باز می گردد و با کلیک بر روی آن(یا فشردن کلید Windows) منوی Start را به همراه کادر جستجو و تمامی منوی های متداول آن مشاهده می کنید.

این برنامه کاستی هایی هم دارد مثلا در هنگام باز کردن آن یک آیکون ایمیل برای اوت لوک اکسپرس به ما نشان داده می شود ولی با این وجود بسیار خوب کار می کند.

 

 

 

23-      کلیدهای میانبر ویندوز

 

  • Win: موقعیت شما از صفحه نمایش Start به آخرین برنامه ویندوز 8 که اجرا کردید و یا برعکس تغییر می دهد.

 

  • Win+C: گزینه های Charms را نمایش می دهد(Settings، Devices، Share و Search)

 

  • Win+D: دسک تاپ را باز می کند.

 

  • Win+E: اکسپلرر را باز می کند.

 

  • Win+F: قسمت File Search را باز می کند.

 

  • Win+H: قسمت Share را باز می کند.

 

  • Win+I: Settings را باز می کند.

 

  • Win+K: قسمت Devices را باز می کند.

 

  • Win+L: کامپیوتر شما را قفل می کند.

 

  • Win+M: پینجره اینترنت اکسپلرر یا اکسپلرر جاری را minimize می کند(این میانبر در حالت نمایش تمام صفحه ای اینترنت اکسپلرر هم کار می کند).

 

  • Win+O: قفل ابزار را از on به off یا برعکس، تغییر می دهد.

 

  • Win+P: نمایشگر شما را به یک نمایشگر ثانویه یا پروژکتور تغییر می دهد

 

  • Win+Q: قسمت App Search را باز می کند.

 

  • Win+R: کادر Run را باز می کند.

 

  • Win+U: Ease of Access Centre را باز می کند.

 

  • Win+V: در بین notificationها می چرخد.

 

  • Win+W: در تنظیمات سیستم شما جستجو می کند( بعنوان مثال، برای اتصالات مربوط به تمامی گزینه های Power، کافی است Power را تایپ کنید).

 

  • Win+X: یک منوی متنی از ابزارها و اپلتهای ویندوز را نمایش می دهد.

 

  • Win+Z: هنگامی که یک برنامه در حالت نمایش کل صفحه است، منوی متنی راست کلیک را نمایش می دهد.

 

  • Win++: ذره بین و Zoom in را باز می کند.

 

  • Win+-: Zoom out می کند.

 

  • Win+,: Aero peek در دسک تاپ است.

 

  • Win + Enter: برنامه Narrator را باز می کند.

 

  • Win+PgUp: صفحه نمایش جاری را به مونیتور سمت چپ انتقال می دهد.

 

  • Win+PgDn: صفحه نمایش جاری را به مونیتور سمت راست انتقال می دهد.

 

  • Win+PrtSc: از صفحه نمایش جاری عکس می گیرد و آن را در پوشه Pictures شما ذخیره می کند.

 

  • Win+Tab: بین برنامه های در حال اجرا می چرخد و از یک برنامه به برنامه دیگر می رود.

 

24-      باز کردن سریع برنامه ها

 

اگر شما طرفدار میانبرهای صفحه کلید هستید و دوست ندارید بین کاشی های برنامه پیمایش کنید تا به برنامه مورد نظر خود برسید، نگران نباشید، ویندوز 8 هنوز از یک میانبر قدیمی مفید پشتیبانی می کند. با استفاده از آن می توانید تنها با یک کلیک، کامپیوتر خود را خاموش کنید.

برنامه دسک تاپ را باز کنید، بر روی یک قسمت خالی از دسک تاپ راست کلیک کنید و دستور New > Shortcut را اجرا کنید. تا برنامه مورد نظر خود پیمایش کنید. برای انجام این مثال عبارت زیر را وارد کنید:

 

shutdown.exe -s -t 00

 

 

تا کامپیوتر خود را خاموش کنید یا دستور زیر را وارد کنید

 

shutdown.exe -h -t 00

 

تا آن را hibernate کنید و بر روی Next کلیک کنید. نام میانبر خود را 'Hibernate' بگذارید و بر روی Finish کلیک کنید.

بر روی میانبر راست کلیک کنید و گزینه Pin to Start را انتخاب کنید. این گزینه باید در منتها الیه سمت راست صفحه Start وجود داشته باشد. کافی است کاشی مربوطه را به سمت هرجایی که مدنظرتان است، بکشید.

 

25-     ذخیره هوشمند تصاویر صفحه نمایش

 

اگر یک برنامه ویندوز 8 مطلب جالبی را نمایش می دهد و می خواهید آن را ثبت کنید، کافی است کلید Windows را نگه داشته و PtrSc را فشار دهید. تصویر تهیه شده بطور خودکار در پوشه My Pictures شما  تحت نام Screenshot.png (و در ادامه  Screenshot(1).png، Screenshot(2).png و الی آخر) ذخیره می شود.

ممکن است فکر کنید فشردن کلیدهای Win+Alt+PrtSc هم باعث می شود تا تصویری از پنجره فعال ذخیره شود ولی متاسفانه اینگونه نیست.

 

26-      برنامه Photo Viewer

 

برروی یک تصویر دبل کلیک کنید. ممکن است بطور پیش فرض تصویر مزبور در پنجره Photo Viewer باز نشود. درعوض برنامه Windows 8 Photos بصورت تمام صفحه باز می شود. برای رفع این مسئله کافی است به Control Panel > Programs > Default Programs مراجعه کنید و برنامه های پیش فرض خود را انتخاب کنید.

حال در لیست برنامه ها، Windows Photo Viewer را انتخاب کنید.

در خاتمه، اگر می خواهید این برنامه تمامی فایلهایی را که می تواند آنها را باز کند، نمایش دهد، بر روی 'Set this program as default' کلیک کنید یا اگر ترجیح می دهید که مشخص کنید چه نوع فایلهایی باز شوند، گزینه های 'Choose default' را انتخاب کنید. در خاتمه هم برروی Ok کلیک کنید.

 

 

27- SmartScreen

 

اکنون ویندوز 8 از سیستم SmartScreen اینترنت اکسپلرر استفاده می کند، فایلهای دانلود شده را کنترل می کند تا اطمینان حاصل کند که آنها ایمن هستند. عموما اینکار، کار خوبی است ولی اگر با این مسئله مشکل دارید می توانید آن را تغییر دهید.

کنترل پنل را باز کرده، اپلت Action Centre را اجرا کنید و بر روی Change Windows SmartScreen Settings که در سمت چپ قرار دارد کلیک کنید. در این قسمت می توانید پیغام هشدار را نگه دارید ولی مانع نیاز آن به تایید administrator شوید. همچنین می توانید بطور کلی قابلیت SmartScreen را غیرفعال کنید. انتخاب خود را انجام داده و بر روی OK کلیک کنید تا کار شما به اتمام برسد.

 

28- File History ویندوز 8

 

ویندوز 8 دارای یک قابلیت File History جالب می باشد که می تواند بطور معمول و خودکار از کتابخانه ها، دسک تاپ، تماسها و موارد مورد علاقه شما در یک درایو ثانویه( حتی می توان یک درایو فلش مموری به آن متصل کرد و از منوی مربوطه گزینه 'Configure this drive for backup using File History' را انتخاب کرد)پشتیبان تهیه کند.

برای تنظیم این مورد کافی است که دستور Control Panel > System and Security > File History را اجرا کنید. بر روی Exclude Folders کلیک کنید تا به تعریف آنچه که ذخیره می کنید، کمک کنید. از گزینه Advanced Settings برای انتخاب تهیه مکرر پشتیبان استفاده می شود. از گزینه Change Drive برای انتخاب مقصد پشتیبان گیری استفاده می شود و گزینه Turn On برای فعال سازی قابلیت مربوطه با تنظیمات شما استفاده می شود.

هنگامی که برای مدتی این گزینه اجرا می شود، می توانید تاریخچه را برای مشاهده فایلهای موجود در اکسپلرر کنترل کنید. برای این منظور کافی است آن را انتخاب کرده و برگه Home را انتخاب کنید و بر روی History کلیک کنید.

 

 

 

29- VHD پیشرفته

 

ویندوز 7 از ایجاد و الصاق درایوهای دیسک مجازی در قالب VHD مایکروسافت پشتیبانی می کرد. اکنون در ویندوز 8 این قابلیت با قالب جدید دیگری به نام VHDX توسعه یافته است که اجرای آن بهتر می باشد، حداکثر اندازه فایل را از 2 به 16TB افزایش داده است و قالب "more resilient to power failure events" را می سازد(به همین دلیل شما به این راحتی همه چیز را از دست نمی دهید). اپلت Computer Management Control Panel را باز کنید، Disk Management را انتخاب کنید و بر روی Actions > Create VHD کلیک کنید.

 

30- قابلیت جدید Storage Spaces

 

اگر دارای چندین دیسک سخت برای ذخیره اطلاعات می باشید متوجه خواهید شد که اداره آنها می تواند قدری دشوار است. انجام اینکار با استفاده از قابلیت جدید ویندوز 8 به نام Storage Spaces تغییر کرده است.

این قابلیت به این صورت عمل می کند که شما ممکن است دارای دیسکهای سخت مختلفی باشید که از طریق USB، SATA، یا SAS( SCSIهایی که بطور سریال بهم متصل شده اند) به کامپیوتر شما متصل شده باشند، حال آنها را به یک استخر (pool) ذخیره اطلاعات اضافه می کنید. سپس می توانید یک یا چند فضا را در این استخر فرمت کرده و به آنها بعنوان یک درایو تکی دسترسی پیدا کنید و بنابراین تنها یک حرف درایو دارید.

اینکار چه فایده ای دارد؟ این نوع فن آوری می تواند با توزیع فایلها در بین چندین درایو، سرعت انجام کار شما را به حداکثر میزان ممکن برساند(سیستم می تواند به هر قطعه بطور همزمان دسترسی داشته باشد). همچنین امکان تهیه آینه (mirror) از فایلهای شما نیز وجود دارد تا در صورتی که یک دیسک با مشکل مواجه شد، داده های شما ایمن باقی بمانند. و اگر قابلیت Storage Space شروع به ذخیره اطلاعات کند تنها کافی است که درایوهای خود را به کامپیوتر متصل کنید، آنها را به استخر اطلاعات اضافه کرده و سپس همانند قبل آنها را با خود حمل نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به وبلاگ رسمی ویندوز 8(official Windows 8 blog ) مراجعه کنید. استخر درایو خود را می توانید از طریق اپلت جدید 'Storage Spaces' در Control Panel\System and Security ایجاد و مدیریت کنید.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
پنج شنبه 10 / 2 / 1394برچسب:, :: 10:59 قبل از ظهر
بی نام

درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خدمات کامپیوترجلال و آدرس jalalrohi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 33161
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 22
بازدید ماه : 163
بازدید کل : 33161
تعداد مطالب : 21
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1

<